Zarząd Główny ZKP, Oddziały terenowe i Koło Młodych ZKP zrealizowały, w ramach zadania "Promocja Polskiej Muzyki Współczesnej - Muzyka Polska Dzisiaj" w 2025 roku wiel wydarzeń, z których większość ma charakter cykliczny, często o kilkudziesięcioletniej tradycji.
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej NOWA MUZYKA 2025 (10 maja-15 czerwca 2025)
Sobota, 10 maja 2025, godz. 18.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Koncert inauguracyjny
Marcin Kopczyński, XVI Sonata fortepianowa „Śpiew oceanu”*
Marcin Gumiela, Raíces na fortepian na 4 ręce*
Patryk Kusiak, Kosmogonia z cyklu PoGłosy mitów na głos i fortepian
Patryk Kusiak, Orszak Faryzejski z cyklu PoGłosy mitów na głos i fortepian
Aleksandra Brejza, Stoccatina na klawesyn solo*
Marcin Kopczyński, XIX Sonata fortepianowa*
Olgierd Grischenko – fortepian (6)
Patryk Kusiak – fortepian (3,4)
Dorota Nowak – sopran (3, 4)
Pianopticum Duo: Agata Nowakowska - Gumiela, Tomasz Gumiela
Katarzyna Wesołowska – klawesyn
Georgi Vasilev – fortepian (1)
niedziela, 11 maja 2025, godz. 18.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Koncert w kolorze róż
Marta Mołodyńska-Wheeler, Zanurzcie mnie w niego (sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)
Grażyna Bacewicz, Samotność (z cyklu Trzy pieśni do słów arabskich z X wieku, sł. poezja arabska, tł. Leopold Staff)
Zdzisław Maklakiewicz, Kocham cię (z cyklu Liryka miłosna. Sześć pieśni na głos i fortepian, sł. Kazimierz Przerwa-Tetmajer)
Piotr Perkowski, Szu, Szu…! (z cyklu Uty Japońskie op. 4, sł. poemat japoński, tł. Remigiusz Kwiatkowski)
Marcin Kopczyński, Italiam! Italiam! op. 29 nr 1 (sł. Cyprian Kamil Norwid)
Bohdan Riemer, Interludia na fortepian nr XI i III
Magdalena Cynk, Łzy (sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)
Magdalena Cynk, Noc letnia (sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)
Tadeusz Paciorkiewicz, Narodziny liryki (z cyklu Ciężar ziemi na sopran i fortepian, sł. Włodzimierz Słobodnik)
Artur Banaszkiewicz, W tańcu ognia (z utworu Kantata romska, sł. Dominik Górny)
Piotr A. Komorowski, Toccatina na fortepian
Derwid (Witold Lutosławski), Na co czekasz (sł. Jerzy Miller)
Bohdan Riemer, Zachód słońca (sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)
Marta Mołodyńska-Wheeler, Zapomniane pocałunki (sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)
Bohdan Riemer, Ranny ptak (sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)
Kornelia Wojnarowska – sopran
Witold Kawalec – fortepian
poniedziałek, 12 maja 2025, godz. 19.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Koncert Nowicki Duo
Piotr Kasiłowski, Duet na wibrafon i fortepian*
Piotr Komorowski, Sonata in G na wibrafon i fortepian*
Marek Czerniewicz, Ptaki wysp nienazwanych na wibrafon i fortepian
Tadeusz Dixa, Impresja na perkusję i fortepian
Andrzej Dziadek, A due na wibrafon i fortepian
Piotr Jędrzejczyk, PEH na perkusję, fortepian i elektronikę
Nowicki Duo:
Paweł Nowicki - wibrafon, instrumenty perkusyjne
Piotr Nowicki - fortepian
Piotr Jędrzejczyk – elektonika
wtorek, 13 maja 2025 roku, godz. 19.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Koncert muzyki kameralnej
Magdalena Cynk, Refleksja II na altówkę i fortepian*
Marcin Kopczyński, Intermezzo na altówkę i fortepian*
Ewa Fabiańska-Jelińska, II Sonata na altówkę i fortepian
Marcin Dominik Molski, Sequenza na altówkę solo*
Sławomir Czarnecki, Sonata kujawska op.56 na altówkę i fortepian
Piotr Wróbel, Happy Jazz Trio na altówkę, wiolonczelę i fortepian*
Magdalena Cynk, Planetoida Chopin na altówkę, wiolonczelę i fortepian
Lech Bałaban – altówka
Agnieszka Bałaban – wiolonczela
Krzysztof Sowiński – fortepian
Sobota, 17 maja 2025 roku, godz. 18.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Koncert muzyki na dwa fortepiany
Witold Lutosławski, Wariacje na temat Paganiniego
Bartosz Witkowski, Hammer Bells
Rafał Gorzycki, Quasi, Quasi ZWEI
Artur Kroschel, Kamyki
Hanna Kulenty, VAN…
Henryk Mikołaj Górecki, Toccata
Szczepan Kończal – fortepian
Łukasz Trepczyński - fortepian
niedziela, 18 maja 2025, godz. 18.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Koncert w kolorze sepii
Ewa Fabiańska-Jelińska, Suita Ulma
Magdalena Cynk, Planetoida 1689 Vistula
Paweł Mykietyn, U Radka
Michał Janocha, Chamber Music III
Ewa Fabiańska-Jelińska, Medytacja I
Piotr Komorowski, Kwartet in C
Szymon Godziemba-Trytek, Space for Four
Sepia Ensemble:
Szymon Józwiak – klarnet
Wojciech Jeliński – puzon
Anna Szmatoła – wiolonczela
Tomasz Sośniak – fortepian
wtorek, 20 maja 2025, godz. 19.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Koncert prawykonań
Piotr A. Komorowski, Preludium na skrzypce solo*
Aleksandra Brejza, 2 pieśni do słów Anny Achmatowej na głos i fortepian*
Marcin Kopczyński, XIV Sonata fortepianowa „Obrazy z pamięci”*
Rafał Tworek, Pieśni do słów Emily Dickinson*
Natalia Kaszubska, Struktury na fortepian*
Paweł Pańta, Suita jazzowa na kontrabas solo*
Michał Kawecki, Pieśni na sopran i fortepian do słów Isobel Lane*
* prawykonanie światowe
Małgorzata Furche-Jurczyk – fortepian (2)
Agnieszka Grabowska – sopran (7)
Irena Haich – sopran (2)
Justyna Jażdżyk – fortepian (3)
Klaudia Kaczyńska – śpiew (4)
Paweł Pańta – kontrabas (6)
Artur Pilch – fortepian (7)
Dominika Przech – skrzypce (1)
Jacek Szczepański – fortepian (5)
Rafał Tworek – fortepian (4)
piątek, 23 maja 2025 roku, godz. 19.00, MCK, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, Doktora Karola Marcinkowskiego 12-14
Koncert studentów AMFN w Bydgoszczy
Organizacja koncertu: Koło Artystyczno-Naukowe SPEKTRUM
Kornel Klarkowski, Kwartet Smyczkowy Nr. 1 "The Trap of Being"*
Paulina Kijowska – skrzypce
Róża Prusik – skrzypce
Jadwiga Kondracka – altówka
Katarzyna Grabowska – wiolonczela
Mateusz Wiśniewski, Epizody na skrzypce solo
Julia Grabska – skrzypce
Igor Czaps, Kompozycja na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Katarzyna Chlebek, Suita perkusyjna “Zodiacs: I - Fire Signs”
Bartosz Bielak – instrumenty perkusyjne
Bartłomiej Śliwiński – instrumenty perkusyjne
Filip Bogusłowicz – instrumenty perkusyjne
Jan Szczurek, Polowanie na kwintet smyczkowy*
Filip Chetwynd - skrzypce
Małgorzata Grzanka - skrzypce
Jadwiga Kondracka - altówka
Marcelina Majchrzak - wiolonczela
Liwia Sobczak – kontrabas
Jakub Krzemiński, Changes na saksofon altowy i fortepian*
Mateusz Huang – saksofon altowy
Jakub Krzemiński – fortepian
Barbara Michalec, "O Captain! My Captain!" na zespół kameralny
soliści: Dorota Nowak - sopran
Anna Ryznar –mezzosopran
Mikołaj Sarad –saksofon altowy
Tomasz Kłeczek – fortepian
Grzegorz Piaścik, Lobotomy*
Dawid Kameduła –saksofon altowy
Grzegorz Piaścik –fortepian
Niedziela, 15 czerwca 2025, godz. 18.00, Aula Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul. Kopernika 1
Finał Festiwalu
Sławomir Czarnecki, Wałaski op. 38 charakterystyczny poemat choreograficzny na orkiestrę smyczkową
Magdalena Cynk, Impresje wg W. Siudmaka na orkiestrę smyczkową
Piotr A. Komorowski, Streljani grad – tryptyk na mezzosopran i orkiestrę smyczkową*
Magdalena Cynk, Cztery Sonety miłosne do słów Williama Szekspira (w wersji na mezzosopran i orkiestrę smyczkową)*
Kujawsko-Pomorska Orkiestra Kameralna
Justyna Gęsicka – mezzosopran
Mariusz Kończal – dyrygent
KRAKOWSKI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL KOMPOZYTORÓW (10-18 maja 2025)
Sobota 10 maja, godz. 18:00
KONCERT NA OTWARCIE 37. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW
Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego, Sala koncertowa, ul. Zwierzyniecka 1
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
SZYMON BYWALEC – dyrygent
Michał Dorman From the ground na orkiestrę kameralną (2021/2025) *
Maciej Jabłoński Epizody i refreny. Symfonia kameralna na orkiestrę kameralną (2025) *
Paweł Malinowski floating:disappearance na orkiestrę kameralną (2025) **
Aleksander Nowak Night transit na orkiestrę kameralną (2012)
** Prawykonanie światowe. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Niedziela 11 maja, godz. 13:00
MSZA ŚWIĘTA W INTENCJI KOMPOZYTORÓW, MUZYKOLOGÓW I MUZYKÓW KRAKOWA I UKRAINY
Bazylika Mariacka, Plac Mariacki 5
O. DR DAWID KUSZ OP – przewodniczenie mszy św. i kazanie okolicznościowe
CHÓR CAPPELLA MARIALIS Z BAZYLIKI MARIACKIEJ W KRAKOWIE
MICHAŁ PIECHNIK – organy
KRZYSZTOF MICHAŁEK – dyrygent
Na wejście: Dawid Kusz Alleluja, Cantate Domino na chór mieszany (2022)
Kyrie: Missa de Angelis – Kyrie (gregoriańska)
Alleluja: Herbert Paulmichl – Alleluja na chór mieszany (1984)
Przygotowanie darów: Wacław z Szamotuł Alleluja. Chwalcie Pana. Psalm CXVII na chór mieszany (II poł. XVI w.)
Sanctus: Missa de Angelis – Sanctus (gregoriańska)
Amen po doksologii: Orlando Gibbons – Amen na chór mieszany ( I poł. XVII w.)
Agnus Dei: Missa de Angelis – Agnus Dei (gregoriańska)
Komunia: Wacław z Szamotuł Ego sum Pastor bonus na chór mieszany (II poł. XVI w.)
Uwielbienie: Stefan Stuligrosz (melodia) Duszo Chrystusowa (opr. na chór mieszany Krzysztof Michałek, 2024)
Zakończenie: Romuald Twardowski Regina caeli na chór mieszany (1996)
Niedziela 11 maja, godz. 19:00
KRAJOBRAZ UMYSŁU
Akademia Muzyczna, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
KWARTET ŚLĄSKI
SZYMON KRZESZOWIEC – skrzypce I
ARKADIUSZ KUBICA – skrzypce II
ŁUKASZ SYRNICKI – altówka
PIOTR JANOSIK – wiolonczela
Krzysztof Penderecki Quartetto per archi (1960)
Zbigniew Bujarski Kwartet smyczkowy Na jesień (2001)
Marcel Chyrzyński Mindscape No. 1 na kwartet smyczkowy (2025)
Wojciech Widłak Ostinato (Quartetto d’archi no 2) (2025) *
Aleksander Nowak II Kwartet smyczkowy Mały komentarz (2011/2012)
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Poniedziałek 12 maja, 10:00-16:00
ALEKSANDER NOWAK – gość specjalny festiwalu
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, ul. Św. Tomasza 43
10:00-12:00, Sala Senacka (310)
Wykład na temat własnej twórczości pt. Kilka słów na temat
13:00-16:00, sala 417
Kurs mistrzowski dla studentów kompozycji
Poniedziałek 12 maja, godz. 19:00
MUZYKA Z GŁĘBI
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
DUO MASTRUZZO-NÚÑEZ (Argentyna)
ANA LIGIA MASTRUZZO – flet
FEDERICO NÚÑEZ – gitara
Marcelo González Felina na flet i gitarę z amplifikacją (2025) *
Pedro Castillo Lara Pirekua na flet, gitarę i elektronikę (2025) *
Gonzalo Bifarella LB y los espejos na flet, gitarę i elektronikę (2025) *
João Pedro Oliveira Burning Silver na flet, gitarę i elektronikę (2014) **
Federico Núñez Il canto di Fausto na flet i gitarę z amplifikacją (2025) *
Leszek Wojtal Z głębi pustej doliny III na flet i gitarę (2025) *
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Wtorek 13 maja, godz. 10:00-13:30
SESJA MUZYKOLOGICZNA: MUZYKA W MUZYCE
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Senacka (310), ul. Św. Tomasza 43
UCZESTNICY: PROF. DR HAB. TERESA MALECKA, DR HAB. MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (PROF AMKP), DR NATALIA SZWAB, DR MARCIN STRZELECKI
DR HAB. EWA WÓJTOWICZ (PROF. AMKP) – prowadzenie
10.00-10.15 Powitanie gości
10.15-10.45 Prof. dr hab. TERESA MALECKA: Dom, dzieciństwo, kultura. Kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów pokolenia „33″
10.45-11.15 Dr hab. MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (prof. AMKP): W kręgu intertekstów. O muzyce w muzyce i muzyce z muzyki w twórczości kompozytorów ze „szkoły” krakowskiej
11.15-11.45 Dr NATALIA SZWAB: Refleksy pamięci w muzyce Marcela Chyrzyńskiego
11.45-12.00 Przerwa
12.00-12.30 Dr MARCIN STRZELECKI: Muzyka ludzi w muzyce maszyn – rzecz o podmiotowości i obiektywności w formowaniu dźwięku
12.30-13.30 Dyskusja
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Wtorek 13 maja, godz. 19:00
KRAKOWSKA SZKOŁA KOMPOZYTORSKA
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
BARBARA BOROWICZ – klarnet
DAMIAN LIPIEŃ – fagot
JAN KALINOWSKI – wiolonczela
DOMINIKA PESZKO – fortepian
Michael Gatonska Earth: Night Forest (the pale earth book about the darkening of days) na klarnet, preparowany fortepian i amplifikację (2018)
Marek Stachowski Recitativo e preghiera na wiolonczelę i fortepian (1999)
Ewa Zuchowicz Lo Stesso na wiolonczelę solo (2025) *
Grzegorz Majka Wizje melsztyńskie na klarnet, fagot i wiolonczelę (2025) *
Krzysztof Kostrzewa Hommage à Pierre Boulez na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Jacek Sajka From out to in na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Anna Zawadzka-Gołosz Strofy otwarte na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Środa 14 maja, godz. 19:00
MUZYCZNE WSPOMNIENIE
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
WARSAW TRIO
PIOTR THIEU-QUANG – klarnet
MARIA LESZCZYŃSKA-THIEU – wiolonczela
PAWEŁ POPKO – fortepian
Paweł Mykietyn …choć doleciał Dedal… na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1990)
Seonjin Yun Memoria na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Wołodymir Runczak Someone with me, three commandments of happiness na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2015)
Andrea Mastropasqua Silver Chimes na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) ***
Xing Yu Die Kunst des Teufels Nr. 2 na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) *
*** Prawykonanie światowe. Nagroda Główna w 8. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Czwartek 15 maja, godz. 19:00
KOKTAJL ELEKTRONICZNY
Koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
HEVRE, ul. Meiselsa 18
STUDENCI AKADEMII MUZYCZNEJ IM. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO W KRAKOWIE
MATEUSZ BIEŃ/MAREK CHOŁONIEWSKI/PIOTR PESZAT – realizacja, koordynacja projektu
PME Ensemble: IZABELA VINENT ABREU, JULIA BOURGUOIS, DOMINIKA CZACHOR, KATARZYNA CZEKAJ, KATARZYNA CZERNY, JERZY FLORKOWSKI, EMILIA GADECKA, PIOTR GĄSIOREK, KAROLINA KACZÓWKA, MICHAŁ KILSIELEWICZ, RÓŻA MADEJ, WERONIKA MAJ, OLIWIA MAKUŁA, JADWIGA MGLEJ, JULIA MIELNICZEK, ZOFIA PRYTULA, IGOR SIKORSKI, ALEKSANDRA SZARON, KACPER SZCZUREK, RÓŻA PIĘKOŚ – instrumenty, media, elektronika, ruch kinetyczny
SEx Ensemble: SZYMON GOLEC, ARTHUR KAUFFMANN NOVAS, DAMIAN RAŹNY – nieokreślone źródła dźwięku
WME Ensemble: MATTEO GURRIERI, WIKTORIA LATOS, ANIELA MARCZYK, GABRIELA NALEPA, JULIA PIASECKA, STANISŁAW WIDŁAK – pod i nadnaturalne głosy
TYTUS SIKORSKI – fixed media
MACIEJ BIENIAWSKI – gitara elektryczna
ALEKSANDRA MERWART – elektronika, światło
HANIA DEREJ – audio playback i wideo
JULIA PIASECKA, MATTEO GURRIERI – syntezator analogowy i live electronics
KATARINA GRYVUL – głos, elektronika
GrupLab: MAREK CHOŁONIEWSKI, ANJELINE DE DIOS, KATARINA GRYVUL, MARCIN JANUS, PIOTR MADEJ, ALESSIO TUCCIARELLI, BEATA WINIARSKA I INNI – głosy, instrumenty, obiekty i elektronika
Bogusław Schaeffer Free Form I – wersja na zespół (1972)
PME Ensemble, Piotr Madej – programowanie
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
SEx Ensemble cyberShaman na nieokreślone źródła dźwięku (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Tytus Sikorski Study I na fixed media (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Mateusza Bienia, prof. AMKP)
Maciej Bieniawski słowa wypowiedziane szeptem wybrzmiewają w mojej głowie najdłużej na gitarę i live-electronics (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Aleksandra Merwart (Nie)usłyszane na fortepian i światło (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Hania Derej Where it ends and begins na audio playback i wideo (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Julia Piasecka/Matteo Gurrieri Textures na syntezator analogowy i live-electronics (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Matteo Gurrieri/Wiktoria Latos/Aniela Marczyk/Gabriela Nalepa/Julia Piasecka/Stanisław Widłak Rotator – Was it a car or a cat I saw? na głosy (2025) *
WME Ensemble
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Katarina Gryvul Zemlya na głos i elektronikę (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
GrupLab Plejrek 465 na głosy, instrumenty, obiekty i elektronikę (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Współorganizacja: Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej oraz
Piątek 16 maja, godz. 19:00
MUZYCZNE AFEKTY
HEVRE, ul. Meiselsa 18
YUI IWATA-SKWERES (Japonia/Austria/Niemcy) – skrzypce
TOMASZ SKWERES (Polska/Austria/Niemcy) – wiolonczela
Grzegorz Wierzba Perseids na skrzypce i wiolonczelę (2021)
Tomasz Skweres Seven Affects na skrzypce i wiolonczelę (2017)
Katarzyna Kwiecień-Długosz Sub sol(e) na skrzypce solo (2025) *
Mateusz Ryczek Duo na skrzypce i wiolonczelę (2021)
Daniel Oliver Moser Four Verses na skrzypce i wiolonczelę (2022)
Jakub Polaczyk Chodok nr 2 „wiedeński” na wiolonczelę solo (2024) *
Jarosław Płonka scent of grey, Jan ’25 na skrzypce i wiolonczelę (2025) *
Sobota 17 maja, godz. 18:00
KOMPOZYTORZY KRAKOWSCY I GOŚCIE
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Koncertowa, ul. Św. Tomasza 43
FLUDA-LATO DUO
PIOTR LATO – klarnet
WIOLETTA FLUDA-TKACZYK – fortepian
Szczepan Tesarowicz ’Musica straziante e ho’oponopono’ per il lontano per clarinetto e pianoforte (2025) *
Włodzimierz Kotoński 6 Miniatur na klarnet i fortepian (1957)
Witold Rudziński Burleska na klarnet i fortepian (1969)
Adam Świerzyński Ballada bałtykana na klarnet i fortepian (1982)
Bogdan Kryvopust …i wiosna przyjdzie do krainy Scytów na klarnet i fortepian (2025) *
Michał Pawełek Preludium chorałowe na klarnet i fortepian (2025) *
Peter Machajdík Ask the Water na klarnet i fortepian (2025) *
Niedziela 18 maja, godz. 16:00
PROMOCJA ALBUMU PŁYTOWEGO MONOGRAFICZNEGO „JÓZEF RYCHLIK”, WYD. PENDERECKI ACADEMY PRESS 2025 Z UDZIAŁEM JÓZEFA RYCHLIKA.
WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Kameralna, ul. Św. Tomasza 43
AGNIESZKA DRAUS – prowadzenie
ANDRZEJ PIKUL – fortepian
MATEUSZ BIEŃ – realizacja dźwięku
Niedziela 18 maja, godz. 18:00
KONCERT NA ZAMKNIĘCIE 37. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Koncertowa, ul. Św. Tomasza 43
ANIA KARPOWICZ – flet
KAROL TOMOKI YAMAZAKI – wizualizacje
IZUMI YOSHIDA – wideo
Toru Takemitsu Itinerant na flet solo (1989)
Kazuo Fukushima Mei na flet solo (1962)
Dai Fujikura Sandpiper na flet solo (2020)
Toru Takemitsu Air na flet solo (1996)
Kazuo Fukushima Requiem na flet solo (1956)
Nina Fukuoka/Izumi Yoshida Zansei na flet, taśmę i wideo (2020)
WARSZAWSKIE SPOTKANIA MUZYCZNE (11–17 maja 2025)
niedziela 11 maja godz. 18:00, PROM Kultury Saska Kępa, ul. Brukselska 23 (Sala widowiskowa – I p.)
OAMENI – LUDZIE
koncert muzyki improwizowanej
Koncert organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej oraz Rumuńskim Instytutem Kultury w Warszawie.
Veranika Los – śpiew
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty
Jędrzej Łagodziński - saksofon
Tadeusz Wielecki – kontrabas
Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne, syntezator, sampler
Vlad Dumitrescu – fotografie
Partytury Fotograficzne: OAMENI – LUDZIE**
poniedziałek 12 maja godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
FONOPLASTICON
koncert kameralny
Krakowski Kwintet Dęty w składzie:
Katarzyna Kurowska-Mleczko – flet
Marek Mleczko – obój
Roman Widaszek – klarnet
Paweł Solecki – fagot
Tadeusz Tomaszewski – waltornia
oraz
Beata Bilińska – fortepian
Alexander von Zemlinsky (1871 - 1942) Humoreske (Rondo) na kwintet dęty (1939)
Antoni Szałowski (1907 – 1973) Trio na obój, klarnet i fagot (1936)
Maciej Zieliński Impressioni Concertante na kwintet dęty (2020)
Zbigniew Bargielski Fonoplasticon na kwintet dęty i fortepian (2016)
Maciej Małecki Cztery opowieści na trio stroikowe (2020)
Krzysztof Herdzin Sextant na kwintet instrumentów dętych i fortepian (2024)
wtorek 13 maja godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
THE WHOOPER
koncert prawykonań
kwartet saksofonowy The WHOOP Group w składzie:
Jakub Muras – saksofon sopranowy
Mateusz Dobosz – saksofon altowy
Krzysztof Koszowski – saksofon tenorowy
Szymon Zawodny – saksofon barytonowy
oraz:
Kuba Sokołowski – fortepian
Jan Gralla – perkusja
Paweł Pańta – kontrabas
Anna Maria Huszcza Outside the Box na kwartet saksofonowy i trio jazzowe (2025)**
Bartosz Smorągiewicz Człowiek zwielokrotniony na kwartet saksofonowy i trio jazzowe (2025)**
Iwona Kisiel Spring Swing na kwartet saksofonowy, fortepian, kontrabas i perkusję (2025)**
Jan Oleszkowicz Klangor na cztery saksofony, perkusję, fortepian i kontrabas (2025)**
Wojciech Kostrzewa Reveries na kwartet saksofonowy i trio jazzowe (2025)**
Maciej Zieliński The Whooper na kwartet saksofonowy, fortepian, perkusję i kontrabas (2025)**
środa 14 maja godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
RÓŻA WIATRÓW - koncert symfoniczny
Klaudiusz Baran – akordeon
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Rafał Janiak – dyrygent
Zbigniew Bagiński (1949-2024) Uwertura na orkiestrę (2014)
Władysław Słowiński (1930-2024) Ultima Volta na orkiestrę (2017)
Włodzimierz Kotoński (1925-2014) Róża wiatrów na orkiestrę (1976)
Magdalena Bobowik Ritorno (2024)
Wojciech Chałupka Koncert na akordeon i orkiestrę symfoniczną (2023)
czwartek 15 maja godz. 19:00
Łazienki Królewskie – Pałac na Wyspie
KOKIETERIA W RÓŻNYCH DOMINACH
recital klawesynowy
Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesyn
François Couperin (1668-1733)
Les Folies françoises ou Les Dominos (XIII Ordre):
(Szaleństwa francuskie albo Domina, z XIII Ordre) :
– La Virginité sous le Domino couleur d’invisible (Dziewictwo w niewidzialnym dominie)
– La Pudeur sous le Domino couleur de Roze (Wstydliwość oblewająca się rumieńcem w kolorze różowym)
– L’Ardeur sous le Domino incarnat (Zapał w dominie czerwonym)
– L’Espérance sous le Domino Vert (Nadzieja w dominie zielonym)
– La Fidelite sous le Domino Bleu (Wierność nosi domino niebieskie)
– La Persévérance sous le Domino Gsis de lin (Wytrwałość w dominie z szarego (srebrnego lnu)
– La Langueur sous le Domino Violet (Tęsknota w dominie fioletowym)
– La Coquéterie sous diférens Dominos (Kokieteria w różnych dominach)
– Les Vieux galans et les Trésorieres Suranées sous les Dominos Pourpres, et feuilles mortes (Starzy galanci i emerytowani dworacy kuśtykają w purpurowych dominach i patynie)
– Les Coucous Bénévoles sous les Dominos jaunes (Dobrotliwi rogacze w żółtych dominach)
– La Jalousie Taciturnr sous le Domino gris de Mare (Milcząca zazdrość nosi domino w mauretańskim kolorze ciemno-szarym)
– La Frénésié, ou le Désespoir sous le Domino noir (Szaleństwo i desperacja w kolorze czarnym)
Antonio Vivaldi (1678-1741)
anonimowe transkrypcje koncertów A. Vivaldiego ze zbioru L’estro armonico op.3 (wyd. 1711):
Sonata F - wg Koncertu nr 7 RV 567 (II tom)
Sonata D - wg Koncertu nr 9 RV 230 (I tom)
Rafał Stradomski
Hornpipe – Wariacje podwójne na tematy Purcella na klawesyn (fortepian) (2019)*
Tomasz Kamieniak
6 Poważnych utworów na klawesyn lub fortepian op.47 (2011 rev. 2021):
7 Bagatel na klawesyn solo op.70 (2019):
Valse de Poniatowski na klawesyn op. 87 (2025)*
piątek 16 maja godz. 18:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 2 (Sala operowa)
KOTOŃSKI: TWÓRCA PRZYSZŁOŚCI?
Laboratorium Teorii Muzyki – edycja specjalna na 100-lecie urodzin kompozytora
Aleksandra Bilińska - prowadzenie
sobota 17 maja godz. 19:00 – 22:00 (Noc Muzeów)
Cytadela Warszawska – Park Fosa, Al. Wojska Polskiego 1b (pod Działobitnią)
GADATLIWOŚĆ DRZEW
plenerowy koncert elektroakustyczny
Rafał Smoliński – projekcja dźwięku
Kamil Kowalski – instalacja wideo
Anna Jędrzejewska Gadatliwość drzew przestrzenna kompozycja elektroakustyczna (2025)**
Koncert, zrealizowany we współpracy z Fundacją PanDymińska, wpisze się w warszawską Noc Muzeów.
** prawykonanie – zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
KONCERT FINAŁOWY 66. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda wraz z nagrodą (13 czerwca 2025, sala koncertowa Muzeum Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 1 w Warszawie. Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda przyznano Tomaszowi Podubińskiemu za utwór A few fragments of an old rewritten chant na altówkę.
Ptaki na rozdrożach – cztery kaprysy na skrzypce solo godło ZEFIR
Cztery kierunki wiatru na wiolonczelę solo godło IKSD17
What vermin lives beneath my skin? na altówkę solo godło HEGEL5858
A few fragments of an old rewritten chant na altówkę godło OFTAST
Hiperstitial Replicant na wiolonczelę solo godło XENOCAST
Urszula Karch – altówka, skrzypce
Artur Mycraft – wiolonczela
JURY
Marcel Chyrzyński – przewodniczący
Marcin Bortnowski
Justyna Kowalska-Lasoń
Tomasz Strahl
Ignacy Zalewski
KONCERT Z PIOSENKAMI KOMPOZYTORÓW będących członkami ZKP (14 czerwca 2025 podczas spotkania kompozytorów i muzykologów w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku). W programie znalazły się piosenki m.in.: Macieja Małeckiego, Romana Palestra, Feliksa Rybickiego, Macieja Zielińskiego. Wykonawcami koncertu byli: Joanna Freszel – sopran I Bartłomiej Kominek – fortepian .
KONCERT KOŁA MŁODYCH ZKP towarzyszący 68. MFMW “Warszawska Jesień” (23 września 2025, 17:00, Hashtag Lab, ul. Barska 29, Warszawa)
Filip Gołdanowski – TORSO II: Volles Werk (2025, prawykonanie)
Krystian Klej – Widmo (2025, prawykonanie)
Monika Kozakiewicz – Ôstatnie strōmy (2025, prawykonanie)
Filip Popielarz – fractal traces (2025, prawykonanie)
Monika Sroczyńska – Serious Piece (2025, prawykonanie)
Andrei Yakushau – Hana wa hana (2025, prawykonanie)
Paweł Mykietyn – U Radka (1993)
Wykonawcy: Sepia Ensemble:
Szymon Józwiak – klarnet
Wojciech Jeliński – puzon
Anna Szmatoła – wiolonczela
Tomasz Sośniak – fortepian
MUZYCZNE PORY ROKU-JESIEŃ (25 września 2025 w Ursynowskim Centrum Kultury “Alternatywy”, przy ul. I. Gandhi 9, Warszawa).
Prima Vista String Quartet w składzie:
Krzysztof Bzówka – skrzypce
Jakub Grott – skrzypce
Marek Czech – altówka
Mateusz Błaszczak – wiolonczela
Adam Sławiński Intermezzo na kwartet smyczkowy (1996)
Aleksander Kościów Vl Kwartet smyczkowy (2002)
Krzysztof Baculewski lV Kwartet smyczkowy (2014)
Miłosz Bembinow Inspiracje na kwartet smyczkowy (2018)
Sławomir Czarnecki II Kwartet smyczkowy "Spiski" (1997)
UROCZYSTOŚĆ WRĘCZENIA NAGRÓD ZKP wraz z MINI KONCERTEM z utworami Pawła Hendricha, jednego z laureatów Dorocznej Nagrody ZKP (24 września 2025, Audytorium im. Karola Szymanowskiego UMFC)
Paweł Hendrich
Kioloik na flet solo (2012)
Gliptopalinomia na fortepian solo
- 7.2, 2.7, ... (2017)
- 7.1, 1.7, 3.5, 5,3, ... (2018)
- 10.1, 1.10, ... (2018)
- 6.3, 3.6, 6.3, 3.6, 5.4, 4.5, 5.4, 4.5, ... (2020)
Dorota Adamczak – fortepian
Alicja Molitorys – flet
KONCERTY ODDZIAŁU WROCŁAWSKIEGO ZKP 20 i 27.10.25, Wrocław)
20 października 2025, 19:00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Flow Unit 3 w składzie:
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Mikołaj Pałosz – wiolonczela
Adam Kośmieja – fortepian
Adam Porębski Phantom Trio na trio
Sławomir Kupczak Recycling na trio
Tadeusz Wielecki Przędzie się nić 1 na wiolonczelę solo
Mateusz Ryczek Pieśni Laury na trio
1. KU KU
2. KO TEK
3. EEEEE
4. MO GE
5. mmmmm
6. FUGA
27. października 2025, godz. 19:00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Justyna Stanek – obój
Malwina Lipiec-Rozmysłowicz – harfa
Aleksandra Panasik – obój
Adam Porębski, Katarzyna Dziewiątkowska, Michał Szarowicz, Grzegorz Wierzba, Grzegorz Pieniek, Anna Porzyc – elektronika
Adam Porębski Muzyka wielorazowa na obój, harfę, elektronikę i wideo*
Katarzyna Dziewiątkowska Flare na obój, harfę i elektronikę*
Michał Szarowicz Lignum et Spiritus na obój i harfę*
Grzegorz Wierzba Giggling Willow*
Anna Porzyc Doom scrolling na obój, harfę i elektronikę*
Mateusz Ryczek Lelek na obój, elektronikę i wideo*
Koncert z cyklu “KOMPOZYTORZY POZNAŃSCY I ICH GOŚCIE” – Rafał Zapała in memoriam (29.10.25, Akademia Muzyczna, Sala Błękitna, ul. św. Marcin 87, Poznań)
Kwartet smyczkowy NeoQuartet w składzie:
Karolina Piątkowska-Nowicka, skrzypce
Paweł Kapica, skrzypce
Michał Markiewicz, altówka
Krzysztof Pawłowski, wiolonczela.
Michał Janocha Chamber Music VI*
Artur Kroschel Dessin
Rafał Zapała Concentus Apparatus
Michał Dobrzyński Orestes – kwartet smyczkowy nr 2
Ewa Fabiańska-Jelińska Confessiones
138-142. ŚLĄSKIE TRYBUNY KOMPOZYTORÓW (12, 17, 20 i 26.11 oraz 6.12,2025, Katowice)
12.11, godz. 19:00, Aula Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
138 ŚTK – Trio fortepianowe
Anna Banaś – wiolonczela, Dominik Kossakowski – skrzypce, Martyna Kubik – fortepian
Wojciech Laskowski Aria *
Kinga Wójcik Od świtu po zmrok – polskie prawykonanie
Dominik Niedźwiecki Ludia – prawykonanie
Kelly-Marie Murphy Give Me Phoenix Wings to Fly
17.11.2025, godz. 19:00, Sala koncertowa AM w Katowicach
139 ŚTK – Koncert organowy
Wykonawcy: Ewelina Bachul
Roman Berger Exodus cz. IV Finale – prawykonanie pełnej wersji
20.11, godz. 19:00, Aula AM w Katowicach
140 ŚTK – R&B Modern
Wykonawcy: Jadwiga Czarkowska-Harasimowicz, Wojciech Herzyk
Roman Czura Terrifying Winter *
Bartosz Witkowski die Spur und die Spur *
Andrzej Krzanowski Gdzie kończy się tęcza
Kalina Świątnicka Esign
Dariusz Janus Trzy impresje
26.11, godz. 19:00, Aula AM w Katowicach
141 ŚTK – W duecie z elektroniką Molitorys & Kossakowski
Wykonawcy: Dominik Kossakowski, Alicja Molitorys,
Elektronika: Przemysław Scheller, Stanisław Bromboszcz, Milan Rabij
Dominik Kossakowski:
Przemysław Scheller Koan II
Sonia Brauhoff Ad lucem polskie prawykonanie
Milan Rabij on/off *
Alicja Molitorys:
Krzysztof Wołek Arguro
Mateusz Ryczek Wodnica
Stanisław Bromboszcz Rashomon. Scena 1
06.12, godz. 19:00, Sala koncertowa AM w Katowicach
142 ŚTK – Nemesis / Kwartet Śląski / Huget / Dyyak / Herisz
Nemesis Quartet (Łukasz Dyczko, Oskar Rzążewski, Karol Mastalerz, Wojciech Chałupka) – saksofony
Tomasz Herisz, Paweł Dyyak – perkusja
Filip Huget – dyrygent
Kamil Polak Biała lokomotywa *
Grażyna Krzanowska Relief X
Wojciech Chałupka Nemesis
Hubert Żmudzki Contrapunctus I *
Aleksander Lasoń Chamber Music No. 6 ‘Saxophonium’
Kwartet Śląski (Szymon Krzeszowiec, Arkadiusz Kubica, Łukasz Syrnicki, Piotr Janosik)
Stanisław Bromboszcz Gesty, frazy, epizody… (fuga)
Koncert z cyklu NOWE BRZMIENIA GDAŃSKIE (19.11.25, Kościół pw. Bożego Ciała, Gdańsk)
Rafał Jędrzejewski – flet
Andrzej Szadejko – organy
Andrzej Wojciechowski – klarnet
Paweł Zagańczyk – akordeon
Orkiestra Sinfonietta Pomerania
Tadeusz Dixa – dyrygent
Krzysztof Olczak Anioły ciemności na akordeon i kwartet smyczkowy (2002)
Piotr Jędrzejczyk Muzyka na flet i orkiestrę smyczkową (2015)
Anna Pęcherzewska-Hadrych Skrzypissimo na orkiestrę smyczkową (2025)*
Leszek Kułakowski Dyskretny urok konsonansów na orkiestrę smyczkową (2003)
Tadeusz Dixa Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (2025)*
Adam Diesner Materia nigra na orkiestrę smyczkową (2025)*
Andrzej Dziadek Koncert na organy i orkiestrę smyczkową (wersja 2024)*
Musica Moderna (26 listopada 2025, Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi)
Zespół Flow Unit w składzie:
Ewa Liebchen – flety
Julian Paprocki – klarnet basowy
Adam Kośmieja – fortepian
Anna Kwiatkowska – skrzypce, altówka
Mikołaj Pałosz – wiolonczela
Ryszard Lubieniecki – elektronika
Mateusz Ryczek Pieśni Laury na skrzypce, wiolonczelę, fortepian
Ryszard Lubieniecki Watten na flet, skrzypce i elektronikę
Wojciech Błażejczyk Iqa’at na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
Artur Zagajewski It was October, it was still dark na flet basowy, klarnet basowy, fortepian, altówkę, wiolonczelę i brzmienia szumowe
„MISTRZOWIE I ICH UCZNIOWIE – MAREK STACHOWSKI I ANNA ZAWADZKA-GOŁOSZ” (17 grudnia 2025, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego, Aula Florianka, Kraków)
Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran
Bartosz Sałdan – perkusja
Oriana Masternak – skrzypce
Maria Shetty – altówka
Marcin Mączyński – wiolonczela
Dominika Grzybacz – fortepian
Dominika Peszko – fortepian
Marek Stachowski Madrigali dell’estate na sopran i trio smyczkowe
Wojciech Widłak In sul vespero na sopran i trio smyczkowe
Szczepan Tesarowicz All’alba na sopran z fortepianem, skrzypce i wiolonczelę
Henryk Jan Botor La lampade marine na sopran i fortepian
Anna Zawadzka-Gołosz Girare na perkusję i taśmę
Grzegorz Majka Co to się dzieje na trio smyczkowe i perkusję*
Monika Szpyrka Formy emergentne na trio smyczkowe i fortepian*
Krystian Neścior Nowy utwór na trio smyczkowe i fortepian*
-----------------------
* prawykonanie
Przygotowanie, modernizacja, prowadzenie, koordynacja i aktualizacja stron – portali promocyjnych polskiej muzyki współczesnej (w tym www.zkp.org.pl oraz www.wsm.art.pl). Dokumentacja i archiwizacja twórczości artystycznej w dziedzinie muzyki, związanej z działalnością promocyjną ZKP w całym kraju – prowadzenie baz danych wydarzeń organizowanych przez ZKP (gromadzenie, opracowywanie i wprowadzanie danych), udostępnianie gromadzonych informacji dla organizatorów wydarzeń promocyjnych, do celów akcji naukowych i popularyzatorskich – praca ciągła całoroczna.
--------------------------
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
